Tjänster

Vi erbjuder skräddarsydda föreläsningar, seminarium och utbildningar. Alla uppdrag anpassas och kan genomföras både fysiskt på plats eller digitalt. 

                        

 

 

Samtalsmetodik

Grundläggande samtalsmetodik där det aktiva lyssnandet är basen. Kroppsspråk, tonfall och ordval påverkar samtalet och dess budskap. Hur kan jag på bästa sätt samtala för att undvika motstånd, missförstånd eller konflikter?

Samtalets vinnare - Går det att vinna ett samtal?

Hur pratar vi med varandra i vardagen? Hur vill jag uppfattas - Hur tror jag att jag uppfattas?

Intervjumetodik

Intervjuer kan ske olika sammanhang med olika syften. Under utbildningen tittar vi på vad som skapar förutsättningar för en bra intervju. Vi provar olika frågetyper och ser hur vi kan nå samma information på alternativa sätt genom olika grad av påverkan och styrning.

Det aktiva lyssnandet är en central roll i intervjun och vi provar skillanden på att lyssna och att bli lyssnad på. Vi hjälps åt att identifera styrkor och utmaningar i rollen som intervjuare och ser på dess olika effekter.

Vi lägger fokus hur vi arbetar med intervjumetodiken och hur vi kan få fram information som sedan ligger till grund för beslut.

Förhörsmetodik

Vi erbjuder grundläggande och fördjupande utbildningar i förhörsmetodik och vänder oss till polis, åklagare, advokater och domstol. Vårt samarbete med jurister, psykologer och forskare gör våra utbildningar robusta och unika.

Under våra uppdrag belyser vi hur förhörsmetodiken och olika psykologiska påverkansfaktorer kan påverka bevisvärdet.

Förhör med barn, ungdomar och personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är en av våra specialistkompetenser.

Svåra samtal

Första steget är att identifiera vad som är ett svårt samtal och varför det är svårt. Det kan vara att leverera ett beslut, att möta någon som har upplevt något svårt, att förmedla en känsla, att utsättas för härskartekniker osv. Det är du själv som sätter känslan på vad som är svårt. Under utbildningen identifierar vi vad som är svårt och hur vi kan genomföra samtalet på bästa sätt.

I intervjusituationer kan vi stöta på olika utmaningar där den vi intervjuar beteer sig på ett sätt som påverkar dig som håller intervjun. Hur kan du hantera detta?

Handledning

Vi hjälper arbetsgrupper att identifera sina roller, uppdrag och hur de kommunicerar med varandra. Tillsammans skapar och implementerar vi alternativa arbetssätt som i sin tur skapar förutsättningar för en hållbar arbetsmiljö.

Vi kombinerar ofta våra utbildningsinsatser med efterföljande handledning. Vår unika kompetens inom samtals- och intervjumetodik ger kunden de bästa förutsättningarna att genom handledning utveckla medarbetarens kompetens inom området. Vi har stor erfarenhet av ärendehandledning där vi erbjuder rådgivning och handledning i specifika ärenden. 

Våra tjänster inom handledning vänder sig också till chefer med fokus på ledarskap, kommunikation och coachande förhållningssätt.

Coaching

Coachande förhållningssätt och samtalsmetodik används för att ge enskilda personer och grupper hjälp att nå sina mål. Vi erbjuder coaching och mentorskap för enskilda personer och grupper.

Krisstöd och avlastningssamtal

Vi erbjuder krisstöd och avlastningssamtal i grupp och enskilt.

Sakkunnig

Med vår unika kompetens inom förhörsmetodik hjäper vi polis, åklagare och advokater med gransking och analys av förhör som en del i rättsprocessen.